أنواع طعوم السمك

الأسماك المستخدمة كطعم حي وطريقة الشك

هل طقس اليوم مناسب للصيد ؟

هناك بعض أنواع أسماك الطعوم التي تفضلها معظم الأسماك في غذائها نظرا لاحتوائها علي قدر كبير من الأحماض الأمينية كأسماك البلاميطة والكبريت والسردين والماكريل والكسكمري والعيدة والقمل والزرقان والبوري والسلطان ابراهيم والأسماك الطائرة وغيرها

كما تفضل معظم الأسماك أيضا الرخويات كالسبيط والكاليماري والأخطبوط في غذائها ولاستعمال هذه الأسماك كطعم للجر يجب تجهيزها بالطريقة الصحيحة أولا حتى تكون صالحة لتحمل مقاومة المياه أثناء الجر وبالتالي لاتتهالك بسرعة وتحتفظ بشكلها الطبيعي لإطول فترة ممكنة :

يجب أولا أن تكون السمكة طازجة تماما حتي تستعمل كطعم للجر فالأسماك لا تقبل علي التهام الأسماك الغير طازجة من ناحية , كما أن السمك الغير طازجة لن تصمد عند جرها وراء اللنش وستتهالك وتتحول إلي قطع يعد فترة قصيرة من الجر

وكلما كانت السمكة متماسكة القوام , وكان ذلك أفضل لصمودها فترة أطول وعلي سرعة أعلي عند جرها وراء اللنش , وعموما فأن معظم الأسماك المستعملة كطعم يفضل استعمالها في السرعة البطيئة والمتوسطة عند الجر تحت السطحي أو العميق , ولا بأس من استعمالها مع السرعة العالية عند الجر علي سطح الماء ,

أما الكاليماري والسبيط فأنه يصلح للجر السريع سواء السطحي أو العميق , بل ويتحمل الجر لمدة طويلة دون تغيير يذكر

تختلف انواع الطعوم باختلاف اماكن الصيد ( انواع السمك الموجود) وايضا اختلاف نوع القاع الذى يختلف طبيعتة من مكان لاخر.

فمثلا ..!!!

نجد القاع الرملى والذى تعيش علية ( فرشات ) اى تجمعات انواع سمك الشعور أو الحفار (من انواع الدنيس والشراغيش )

ونجد القاع ذو الشعاب المرجانية وتختبىء بة اسماك القاع مثل الوقار والناجل والشريفة وابو لولو

ونجد القاع الصخرى وبة الاسماك مثل القاروص والبهار

ونجد القاع العميق من 120 الى 150 م فاعلى وتعيش بة اسماك القاع العميق مثل الحصان ( الفارس) والصرع .

ببساطة نقدر نقول مبدأ عام اى سمكة يمكن اصطيادها باى طعم ولكن يفضل الاتى:

  • منطقة خليج السويس والبحيرات يفضل استخدام الجمبرى النطاط (الحى ) او الأسماك الصغيره الحيه الموجوده بمكان الصيد
  • الاسكندرية نفس الشىء + الجرايات ( الكابوريا الصغيرة ) والمتواجدة بين الصخور.
  • البحر الاحمر ( الماكريل و البلاميطة وتسمى فى الغردقة ( الشروى ) والسردين و الكليمارى ( الحفط ) يستخدم السبيط بديلا للكليمارى

الشروط الواجب توافرها فى السمكة المستخدمة كطعم الحى

  • أ_ان تكون فى حالة جيدة لتستطيع السباحة والعوم الى الاسفل الا تكون فى حالة صدمة
  • ب_ان يكون حجمها يتناسب مع حجم الصنار (السن – الخطاف) المستخدم فى عملية الصيد
  • ج_عند استخدام الصنار (السنار – السن – الخطاف ) و غرسة فى السمكة يجب ان يتم غرسة
  • بشكل صحيح حتى لا يتسبب فى موت السمكة المستخدمة كطعم
  • د_يفضل فصل الزعانف الظهرية للسمكة المستخدمة كطعم

انواع مفضلة لإستخدامها كطعم حي

العنبري

و هي سمكة تشبه البربون.. يميز هذه السمكة لون ظهرها الأحمر المائل للبرتقالي و البطن البيضاء

وأهم ما يميزها هو زائدتي للاستشعار تحت ذقنها كما لو كانوا قرون استشعار لكن اتجاههم للأسفل مع العلم انها تجتذب الاسماك بصورة كبيرة جدا

البونجز

للتسقيط علي الناجل و التوين ولا يعنى ذلك انها لا تصلح لباقى الاسماك

بالنسبة للبونجز الدراك مابيخشش عليه أوى لكن الكنايات و العجام بيدخلوا على البونجز دايما.
البونجز بيدخل عليه دراك كتير فى الكونيسة ، أما فى الزعفرانة فحاولت كتير معاه لكن ماخدش بونجز و

لكن فى الغردقة و حماطة دخل على بونجز لكن بنسبة مش كتير . لأكن انا قصدى لو فيه عنبر أو شك الزور أو الكسكومرى صاحى أو حفارة فى الزعفرانة الموضوع بيختلف تماما ، الدراك داخل داخل.

بالنسبة للعمق ده بيتحدد أثناء الصيد لأن الدراك سمكة عايمة ممكن تجيبها من أى حتة.

عادة و انت نازل بالطعم الحى بيتخطف منك السمكة لو الدراك موجود فى نصف المية أو قبل الارض بشوية. و بعض الاوقات بتبقى شايفة و يدوبك تنزل 3-4 متر و يخش على الطعم.

الدراك الكبير سمك صعب شوية فى صيدة لأنة كتير من الوقت مابيدخلش على الواير بس ليه حل ممكن تربط الخيط فى مدور بمشبك و تشبك فيه سن دراعة طويل شوية، وممكن تحط سنين فى بعض، يعنى تحت عين سن تانى فى سن الاول.

الدراك بيختلف تطعيمه بالحى من مكان لأخر يعنى البورى و المغزل و بعض الموزه غالبا فى المتوسط
و البحر الاحمر هتلاقى عندك الكنايات و الكوسكومبرى و القمله و العيده والقاصه

لو اللعفه الحيه و انت بتصطادها طلعت من الميه في بوئها فقاعه هوا ..فرغها من ألهوا بابره او سن المقص عشان ده بيكون نتيجه السرعه في الصعود و التغيير المفاجئ في الضغط و بيخلي السمكه تموت بسرعه لو مفرغتش ألهوا …

تاني حاجه كاتب الموضوع بيوصي باننا ننزل الطعم الحي بالتدريج للعمق حفاظا علي انتظام تغيير الضغط تدريجيا حفاظا علي انه الطعم الحي يوصل للعمق و بحاله جيده …

عندي فكره خطرت لي في هذا الامر حبيت أضيفها ..احنا نقيس العمق و نحط علامه علي الخيط (آستك يد مثلا ) و بعدين نرفع الخيط من الميا و نركب تقل حر الحركه و بعدها علي بعد ٢م من نهاية الخيط نركب رصاصه شريط (لمنع انزلاق التقل نحو السن )

و في نهاية الخيط نركب السن بتاعنا و نشك الطعم الحي و ننزله الميا و نمسك التقل الحر في ايدنا و بعد ما السمكه تنزل براحتها و بحريتها و بسرعتها الطببعيه نسيب التقل يجري علي السلك عشان نحافظ علي وجودها تحت …للادمن حرية اضافة تلك الملاحظه للموضوع نفسه اذا وجد انه ذلك مفيدا ..

شك السمك

بالنسبة لشك السمكة ده ففى طرق كتير جدا و مدارس كتير جدا يعنى ممكن تشك من العين و من البق و من الظهر و من (الذيل من أسفل) بس كل طريقة تطبق فى حالة معينة .

أنا بأختلف مع البعض فى نقطة “يتم شكه من بعد الديل بشويه للتميل السمكه وتنزل براسها”.

أنا ممكن أنزلك سمكة شككها من عينها أو ظهرها و تنزل عادى لأن الميل مش بيساعد السمكة فى حاجة، السمكة هى اللى بتعوم علشان تنزل و ديه النقطة المهمة.

هأقولك على أنا بأفضلة و طبعا ده عن تجارب شخصية مش قاعدة و يقبل الخطأ والصواب:

  • 1- لازم تبقى مجهز خيطك التقيل قبل ما تصطاد اللعفة الحية علشان ما تأخدش وقت وهى برة تاخدها و تشكها على طول.
  • 2- تختار حجم السمكة اللى هتشكها و حجمها بالنسبة لفم السمكة المهاجمة يعنى هتخش تبلعها و لا هاتخدها على مرتين يبقى كبيرة عليها،
  • 3- السن حجمه مايكنش كبير قوى علشان متموتش السمكة اللى شككها، وفى نفس الوقت مناسب لفم السمكة المراد صيدها دراك غير نواجل .
  • 4- طريقة الشك فين بالظبط و حجم السن بيخلوا السمكة حية فترة أطول فى المياه وكمان نشيطة و ببتحرك علشان تجذب السمك المهاجم مش ميتانة خالص.
  • 5- طريقة مسكك للسمكة و انتا بتشكها لازم تبقى براحة جدا و ما تفعصهاش و تحاول ماتنزلش قشر كتير منها و لا تتجرح منك (التفاصيل الصغيرة قوى بتفرق)
  • 6- أول ماتنزل السمكة فى الميه سيبها شوية قدامك لحد ماتتأكد انها كويسة وبتعوم كويس لأن السمكة الصغيرة بتقى مصدومة عند الشك و بعض أوقات بتستعبط لازم تبقى نازلة بتتتحرك 😃 .
  • 7- لو منزلها بتقل للأرض لازم تنزلها بالراحة خاصة لو مطول الرمال و طبعا لو معاك ناس كتير حاول تقلل الرمال و تطلع على بوز المركب. (طول الرمال بيعتمد على نوع السمكة المصادة) يعنى الناجل و التوين وش مش طوبل و تقل كبير.

ملحوظه …

لو الميه كاشفه الواير مش حينفع مش حيدخل عليه الدراك حط سن بساق طويل او سنين في بعض .

الدراك بيحب يستخبي في الحد الفاصل من المياه العكره والصافيه يعني تفضل ماشي باللنش لغايه ما الميه تبدا تغير لونها وتصفي دي افضل الاماكن له . وطبعا انا بتكلم عن البحر المتوسط البحر الاحمر لا افتي فيه.

مقالات ذات صلة